Dedoles končí: Co stojí za pádem oblíbené značky ponožek?

Dedoles Zkrachoval

Dedoles oznámil bankrot v roce 2023

Barevné ponožky a spodní prádlo - to byl Dedoles, který nám všem ukázal, jak může být módní být jiný. V červnu 2023 ale přišla studená sprcha - firma oficiálně vstoupila do restrukturalizace. A co se vlastně stalo s tímhle slovenským e-shopovým zázrakem?

Během covidu to vypadalo jako pohádka. Objednávky létaly jedna za druhou, sklady praskaly ve švech a zdálo se, že růstu není konec. Jenže pak přišel tvrdý náraz do zdi - přehnané investice do marketingu, drahá logistika a změna nákupního chování po covidu poslaly firmu ke dnu.

Vzpomínáte, jak jste ještě nedávno potkávali reklamy na veselé ponožky na každém rohu? V nejlepších časech měl Dedoles přes 2000 zaměstnanců a vydělával jako za mlada. Pak ale přišla krutá realita - dluhy narostly na více než 40 milionů eur. To jsou peníze, ze kterých se točí hlava i těm největším optimistům.

Firma musela zavřít kamenné prodejny, propustit spoustu lidí a dramaticky osekat sortiment. Je to jako když musíte ze dne na den prodat své vysněné auto a přesednout na kolo - bolí to, ale někdy není zbytí.

Příběh Dedolesu je jako varovně zvednutý prst pro všechny, kdo sní o rychlém byznysu. Není všechno zlato, co se třpytí během pandemie. Někteří zákazníci dodnes čekají na vyřízení objednávek nebo vrácení peněz.

Teď se Dedoles snaží vstát z popela. Místo honby za rychlými zisky se zaměřuje na udržitelnost. Je to jako když po divokém večírku přijde kocovina - někdy musíte zpomalit a přehodnotit priority. Uvidíme, jestli se značce podaří znovu získat důvěru zákazníků, ale jedno je jisté - tohle bude ještě dlouhá cesta.

Dluhy společnosti přesáhly 40 milionů eur

Kdo by si pomyslel, že oblíbené barevné ponožky, které nám ještě nedávno rozveselovaly šatník, můžou být součástí tak dramatického příběhu? Slovenská značka Dedoles se ocitla v pořádné bryndě - dluhy přesáhly neuvěřitelných 40 milionů eur.

Ukazatel 2022 2023
Tržby 2,8 mld. Kč 400 mil. Kč
Počet zaměstnanců 2400 300
Dluh 800 mil. Kč 1,2 mld. Kč
Stav V provozu Restrukturalizace

Vzpomínáte na dobu covidu, kdy jsme všichni nakupovali online? Tehdy Dedoles zažíval zlaté časy. Jenže pak přišel tvrdý náraz. Největší průšvih nastal s asijskými dodavateli - těm firma dluží asi 15 melounů, a to není žádná sranda. Banky si taky přijdou na své - čekají na 12 milionů.

Rok 2023 byl pro firmu jako jízda na horské dráze, jen bohužel směrem dolů. I když se snažili šetřit kde se dalo - propouštěli lidi, škrtali reklamy - bylo to jak házet hrách na zeď. K tomu se jim sklady prohýbaly pod neprodaným zbožím, což stálo další majlant.

To, co následovalo, připomíná dominový efekt. Firma přestala zvládat běžné platby, zaměstnanci čekají na výplaty jak na smilování a stát se také nedočkal svých tří milionů na daních a odvodech.

Představte si tu hořkou pilulku - každý měsíc v mínusu o více než 800 tisíc eur. A když k tomu připočtete inflaci a drahé energie... No, není divu, že to takhle dopadlo.

Teď to vypadá, že věřitelé už došli trpělivosti a chystají insolvenční návrh. Pro firmu, která před dvěma lety vydělávala přes 100 milionů ročně, je to jako pád z výšky. A co dvě stovky zaměstnanců? Ti teď můžou jen čekat, jak to celé dopadne.

Propuštění stovek zaměstnanců ve slovenských pobočkách

Když se řekne Dedoles, většině z nás se vybaví veselé barevné ponožky. Jenže rok 2023 přinesl této slovenské firmě pořádnou facku. Z úspěšného příběhu se stalo drama, které zasáhlo přes 800 lidí, kteří ze dne na den přišli o práci.

Představte si tu situaci - ještě v létě chodili normálně do práce, plánovali dovolenou, spláceli hypotéky. Pak přišla studená sprcha v podobě oznámení o restrukturalizaci. Nejdřív to vypadalo jako běžná firemní změna, ale realita byla mnohem tvrdší.

Ve skladech a výrobních halách v okolí Bratislavy to bylo zvlášť kruté. Kde dřív bzučely stroje a hemžili se lidé, najednou zavládlo ticho. Někteří tam odpracovali roky, znali každý kout, měli tam přátele. A najednou konec, sbohem, nashledanou.

Jasně, firma se snažila pomoct. Nabídla větší odstupné, než musela, domlouvala schůzky na úřadu práce, spolupracovala s pracovními agenturami. Ale co je to platné, když v regionu nejsou podobné pozice? Když vám je přes padesát a celý život jste dělali jednu práci?

Ti, co zůstali, to taky neměli lehké. Najednou dělali práci za dva, za tři lidi. Stres, přesčasy, nejistota - kdo ví, jestli příště nepřijdou na řadu oni?

Malá města to schytala nejvíc. Když v místě, kde každý každého zná, najednou stovky lidí přijdou o práci, je to jako domino. Jeden padá za druhým - místní obchody, služby, všechno. Rodiny začaly škrtat výdaje, někteří museli prodat auto, jiní řešili, jak dál splácet hypotéku.

Není divu, že se ozývaly hlasy kritiky. Málo informací, rychlé změny, nejasná budoucnost. Někteří dokonce vytáhli právníky, cítili se podvedení nebo špatně finančně vyrovnaní. A kdo se jim může divit?

Problémy s dodávkami zboží zákazníkům

Dedoles zažil v roce 2023 pořádnou facku. Tisíce naštvených zákazníků čekaly na svoje balíčky týdny, někdy i měsíce, a firma jako by se vypařila do vzduchu. Pamatujete na to vánoční šílenství 2022? To bylo něco - lidi objednávali jako diví, ale dárky pod stromečkem prostě nebyly.

Dedoles se snažil zvládnout obrovský zájem o svoje veselé ponožky a spodní prádlo, jenže jejich systém se úplně zhroutil. Představte si ten chaos - dostanete konečně balík, otevřete ho a tam... něco úplně jiného, než jste chtěli. Nebo ještě lépe - prázdnou krabici!

Když firma přestala platit dodavatelům, byla to už jen špička ledovce. Lidi chtěli zpátky svoje peníze, ale bylo to jako mluvit do zdi. Zákaznická podpora? Ta byla v koncích, zavalená hromadou naštvaných emailů a telefonátů.

V létě to vzalo rychlý spád. Propouštění, zavírání skladů, zoufalé pokusy o záchranu. Reklamace se vršily jako hora a důvěra zákazníků se rozplývala jako sníh na jaře. Firma sice zkoušela zavést nové systémy sledování zásilek, ale to už byl jen poslední pokus o záchranu potápějící se lodi.

Nakonec musel Dedoles přiznat barvu - prostě to nezvládli. Zákazníci začali žádat o vrácení peněz přes banky, což firmě zasadilo poslední ránu. Byl to klasický případ začarovaného kruhu - žádné zboží, žádné peníze, žádní spokojení zákazníci. A tak skončila jedna z největších e-commerce pohádek v Česku.

Nezvládnutá expanze na zahraniční trhy

Když se řekne Dedoles, většina z nás si vybaví veselé ponožky a spodní prádlo. Ale málokdo tuší, jak blízko byl tento slovenský fenomén k totálnímu kolapsu. Jejich příběh je jako horská dráha - z malé firmy vystřelili až do dvaceti evropských zemí, jenže pak přišel tvrdý pád.

Představte si, že řídíte malý rodinný krámek a najednou se rozhodnete otevřít dvacet poboček po celé Evropě. Přesně takhle nějak to Dedoles udělal. Chtěli všechno hned a všude, ale zapomněli na zlaté pravidlo - dvakrát měř, jednou řež.

V Německu si mysleli, že jim zákazníci padnou k nohám jen proto, že mají cool design. Jenže Němci jsou nároční a značky jako H&M nebo C&A tam mají pevné kořeny. Marketing stál majlant a výsledky? No, radši nemluvit. V Polsku zase nepochopili, že co funguje u nás, nemusí zabrat u sousedů.

Logistika se stala noční můrou. Sklady prázdné i přeplněné zároveň, zboží na špatných místech ve špatný čas. A když vystřelily ceny dopravy do nebe? To byla poslední kapka.

Pak tu byl zákaznický servis - zkuste si představit, jak řešíte reklamaci ponožek v osmi různých jazycích. A sociální sítě? Tam lítaly prachy jako z praku, ale když po covidu lidi přestali tolik nakupovat online, byla to katastrofa.

Výsledek? Rok 2023 a firma na kolenou. Propouštění, zavírání obchodů, výprodeje. Z pohádky o úspěchu se stalo varování pro ostatní. Prostě klasický příběh o tom, jak velké oči mohou sežrat i toho nejšikovnějšího podnikatele.

Není to tak dávno, co jsme byli na vrcholu. Teď jsme na dně. Ale i to dno nám může ukázat cestu vzhůru.

Radovan Procházka

Vysoké náklady na marketing a reklamu

Příběh Dedoles je jako horská dráha plná vzestupů a pádů. Firma nalila neuvěřitelné peníze do reklamy - jen v roce 2022 utratila přes 400 milionů korun za marketing. To je částka, ze které se běžnému člověku točí hlava.

Zpočátku to vypadalo jako pohádka. Veselé ponožky a spodní prádlo s originálními vzory zaplavily internet. Všude, kam jste se podívali - Facebook, Instagram, televize, billboardy - na vás vyskakoval Dedoles. Značka se stala hitem nejen u nás a na Slovensku, ale i v dalších evropských zemích. Jenže každá pohádka má svůj konec, a tahle skončila krutým probuzením, když se ukázalo, že návratnost těchto masivních investic prostě není tam, kde by měla být.

Představte si to jako když rozhazujete peníze plnými hrstmi. Influenceři dostávali tučné šeky za každý příspěvek, youtubeři natáčeli jeden propagační video za druhým. Denně létaly statisíce do PPC reklam a SEO. A to nemluvím o armádě fotografů, grafiků a marketérů, kteří tvořili ten nablýskaný obsah, který jsme všichni znali.

V kancelářích Dedoles seděly desítky lidí z marketingu, každý s vlastním platem a benefity. Místo aby firma pečovala o své věrné zákazníky, honila se za novými jako pes za vlastním ocasem. A výsledek? Když přišly první finanční problémy, marketing byl první na řadě při škrtech.

Je to jako domino efekt - omezíte reklamu, klesnou prodeje, máte méně peněz na další propagaci, prodeje klesnou ještě víc... A najednou se ta veselá značka s barevnými ponožkami ocitla v černých číslech, ze kterých už nenašla cestu ven.

Pokles prodejů během post-covidového období

Barevné ponožky a spodní prádlo - to je první věc, která nám naskočí při zmínce o Dedoles. Kdo by to byl řekl, že tahle svého času úspěšná firma teď bojuje o přežití? V době covidu se jim dařilo jako nikdy předtím, tržby přesahovaly neuvěřitelné 2 miliardy korun. Jenže pak přišel tvrdý náraz.

Pamatujete, jak jsme během lockdownů nakupovali všechno možné online? To byla pro Dedoles zlatá éra. Jenže pak se život vrátil do normálu, lidé začali zase chodit do kamenných obchodů a najednou bylo veselých ponožek všude plno. Firma zaspala a nedokázala se přizpůsobit novým trendům - co fungovalo během pandemie, už prostě netáhlo.

Smutným důsledkem bylo propouštění více než 500 lidí a stahování se z některých evropských trhů. Představte si ty plné sklady zboží, které se neprodává, zatímco náklady na energie a dopravu letí nahoru. Slevy střídaly slevy, ale to jen dál ukrajovalo z už tak hubených zisků.

Ruku na srdce - kdo z nás dneska neutrácí opatrněji? Inflace nám všem pocuchala rozpočty a dražší designové ponožky šly stranou. Dedoles se tvrdohlavě držel vyšších cen, místo aby pochopil, že lidé začali víc počítat.

Čísla jsou neúprosná. Dluhy narostly do astronomické výše 600 milionů korun. To je jako kdybyste měli zaplatit 600 tisíc tisícikorunových nákupů - a nemáte z čeho. Nakonec nezbylo nic jiného než vyhlásit insolvenci. Příběh jako vystřižený z učebnice podnikání - jak rychle můžete vyletět nahoru a jak prudce spadnout dolů.

Takový konec si asi nikdo nepředstavoval, když firma během covidu dobývala jeden trh za druhým. Je to jako horská dráha - jednou jste nahoře, podruhé dole. A někdy ten pád dolů bolí víc, než jsme čekali.

Snaha o restrukturalizaci před vyhlášením bankrotu

Příběh kdysi úspěšné značky Dedoles se v roce 2023 změnil v drama o přežití. Vedení společnosti muselo na jaře přistoupit k bolestivým změnám, které zasáhly tisíce lidí - z původních 2400 zaměstnanců zůstalo jen 400. Představte si tu tíhu rozhodnutí propustit tolik kolegů najednou.

Firma se vrátila ke svým kořenům - vsadila na osvědčené ponožky a spodní prádlo, které kdysi tvořily základ jejího úspěchu. Musela škrtat, kde se dalo - omezila marketing, zredukovala sortiment. Dluhy ve výši 40 milionů eur však visely nad firmou jako Damoklův meč.

Záchranným kruhem měl být strategický investor, ale kde ho vzít v době, kdy se ekonomice nedaří? Jednání probíhala horečně, vedení klepalo na dveře zahraničních investorů, ale marně. Situace připomínala závod s časem - vyprodávaly se sklady, hledaly se úspory, kde se dalo.

Zákazníci už neměli o barevné ponožky takový zájem jako dřív. Poptávka klesala stejně rychle jako morálka ve firmě. Sklady praskaly ve švech zbožím, které nešlo prodat ani se slevou. A do toho všeho rostly ceny energií a inflace ukrajovala z už tak nízkých marží.

Postupně se zhasínala světla v zahraničních pobočkách, firma stahovala své pozice z nových trhů. Peněz na běžný provoz ubývalo, dodavatelé čekali na platby, zaměstnanci na výplaty. Tržby v Česku a na Slovensku, kdysi hlavních oporách firmy, se propadly na kritickou úroveň.

Navzdory všem snahám se loď jménem Dedoles potápěla dál. Dluhy rostly, příjmy klesaly a ke konci roku bylo jasné, že ani sebevětší úsilí už firmu nezachrání. Příběh kdysi zářivé značky se chýlil ke smutnému konci.

Dopady na e-shop a zákaznický servis

Dedoles se ocitl v pořádné bryndě a je to vidět na každém kroku. Od července loňského roku jejich e-shop doslova kulhá - regály zejí prázdnotou a většina těch báječných ponožek a spodního prádla, co jsme všichni milovali, je fuč.

Pamatujete na ty časy, kdy vám odpověděli prakticky obratem? Ty jsou bohužel pryč. Dneska se člověk načeká na odpověď jak na smilování a když už něco řešíte, třeba reklamaci, připravte se na pořádnou dávku trpělivosti. Je to smutný pohled, zvlášť když víte, kolik šikovných lidí z podpory muselo odejít.

To čekání na objednávky je kapitola sama pro sebe. Týdny plynou a balíček nikde. A když už se konečně ozvou, často je to jen proto, aby vám řekli, že vaše oblíbené kousky prostě nejsou. Peníze za zrušené objednávky? To je další oříšek, který zákazníkům pije krev.

Vzpomínáte na ty super slevové akce a věrnostní program? Teď jsou všechny ty nastřádané body a kupóny k ničemu. Je to, jako kdyby vám někdo sebral všechny našetřené peníze z prasátka.

To, co zbylo v e-shopu, připomíná spíš výprodej posledních kousků. Nové kolekce? Zapomeňte. Člověk musí vzít zavděk tím, co zbylo, pokud vůbec něco najde ve své velikosti.

Ani s dopravou to není žádná sláva. Sledování zásilek je jak věštění z křišťálové koule - nikdy nevíte, jestli a kdy se váš balíček objeví. A když potřebujete zjistit, kde vaše objednávka vězí, připravte se na detektivní práci.

Je to jako sledovat, jak se váš oblíbený obchod pomalu rozpadá před očima. Na sociálních sítích to vře nespokojeností a zklamáním. Kdo by to byl před rokem řekl, že ta veselá značka s bláznivými vzory skončí takhle?

Budoucnost značky a majetku firmy

Kdo by to byl řekl - Dedoles, ta veselá značka s barevnými ponožkami, je najednou v troskách. Všechen majetek včetně známé značky, plných skladů a moderních strojů teď řeší insolvenční správce. A není to malá částka - věřitelé čekají na stovky milionů korun.

Ale víte co? Ta značka má pořád něco do sebe. Už se dokonce objevili první zájemci, kteří by chtěli Dedoles nebo aspoň část firmy koupit. Není divu - vždyť kdo by nechtěl převzít tak známou značku s hotovou sítí zákazníků? Hlásí se české firmy s oblečením i zahraniční investoři, kteří v tom vidí šanci na restart.

Ve skladech leží hromady ponožek, spodního prádla a dalších kousků. Insolvenční správce už jedná s velkými odběrateli - dá se čekat, že se to všechno bude vyprodávat za super ceny. To by mohlo na čas pořádně zamíchat celým trhem.

Co je taky zajímavé? Dedoles má špičkové tiskařské stroje a automatizovanou výrobu. To by mohlo hodně lákat firmy, které už v textilu jedou, nebo někoho, kdo by chtěl do tohoto byznysu naskočit.

Propuštění zaměstnanci mají spoustu zkušeností s online prodejem a výrobou. Někteří z bývalých šéfů dokonce přemýšlí, že rozjedou vlastní byznys - vzali by si to nejlepší z toho, co se u Dedoles osvědčilo.

Značka Dedoles má pořád dobré jméno mezi lidmi. Kdo ji koupí, dostane v podstatě hotový byznys s věrnými zákazníky. A k tomu všechny ty propracované e-shopy s databází zákazníků a marketingovými fígly.

Jak to celé dopadne? To se potáhne ještě hodně dlouho. Nejde jen o to, kdo nabídne nejvíc peněz - důležité bude i to, jak dobře si nový majitel naplánuje budoucnost značky. Tohle všechno ovlivní nejen ty, kterým Dedoles dluží, ale vlastně celý český trh s módou na internetu.

Publikováno: 11. 06. 2025

Kategorie: podnikání